Om te onderzoeken of een elektrische auto goed als dienstauto dienst zou kunnen doen, had de Hanzehogeschool in het voorjaar van 2013 een aantal Renault Fluence beschikbaar gesteld voor haar medewerkers. Om eens te ervaren hoe zo’n elektrische auto nou rijdt, gingen collega C en ikzelf op 29 mei eens een rondje rijden.
Nadat we de sleutel hadden opgehaald, waarbij we ook wat algemene instructies en aanwijzigingen kregen, gingen we op pad. We hadden ongeveer anderhalf uur voor de rit uitgetrokken en besloten eerst het platteland op te gaan om uiteindelijk een klein stukje op de snelweg te rijden. Wanneer we de auto halen, is de accu volledig opgeladen en dat zou goed moeten zijn voor zo’n honderdveertig kilometer.
Het eerst wat opvalt is dat we hier niet te maken hebben met een standaard milieu-freaks auto. Dit is een ruime sedan met vijf deuren, zowel voor- als achterin veel ruimte, en voorzien van alle moderne toeters en bellen. Het futuristisch ogende dashboard licht op zo gauw we de auto aanzetten – en dat is ook de enige indicatie die we hebben dat het aanzetten gelukt is; in tegenstelling tot een reguliere verbrandingsmotor maakt deze auto namelijk helemaal geen geluid wanneer hij stilstaat.
Eén van de technieken die in deze auto gebruikt wordt is het terugladen van de accu wanneer de auto vaart mindert – een techniek die bijvoorbeeld ook bij treinen gebruikt wordt. Om dat inzichtelijk te maken biedt het dashboard de mogelijkheid om het stroomverloop inzichtelijk te maken: tijdens het rijden verschijnt er een pijl van de batterij naar de motor die langer wordt naarmate de motor meer stroom trekt. Als er wordt afgeremd draait de richting van de pijl om. Het is leuk om dit inzicht te hebben en het wordt al snel een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden.
Omdat we te maken hebben me een elektromotor presteert de auto beter dan de gemiddelde reguliere auto: verbrandingsmotoren hebben pas hun optimale vermogen bij een hoog toerental, terwijl een elektromotor direct al een optimaal presteert. Dit vertaalt zich in snel optrekken bij verkeerslichten en na bochten en een motor die heel snel reageert. Hoewel de auto vrij zwaar is (de batterijen wegen 280 kilogram), remt hij toch behoorlijk goed. Het zwaartepunt ligt iets lager dan bij reguliere auto’s, maar daar hadden we tijdens deze test geen last van.
Hoewel de motor zelf geen lawaai maakt, valt de stilte aan de binnenkant van de auto ons wat tegen. Blijkbaar is het vooral het geluid van de wielen op het asfalt dat een serene rust in de weg staat. Vanaf de buitenkant is de auto echter werkelijk een verademing: in plaats van het irritante gerommel van een verbrandingsmotor hoor je alleen wat rolgeluiden als de auto langs je heen rijdt. De Fluence biedt de mogelijkheid om een gonzend geluid voort te brengen om medeweggebruikers van zijn aankomst op de hoogte te stellen – dit systeem schakelt zichzelf dan weer uit bij snelheden boven de vijftig kilometer per uur.
Op de snelweg toont de Fluence dat hij ook wat meer in zijn mars heeft. Binnen tien seconden zitten we op honderdveertig kilometer per uur en zelfs met die snelheid zit er nog voldoende power in de motor. Verschillende standaard snelheidsmonsters moeten voor ons wijken wanneer we de echte kracht van de elektromotor uitproberen: dit is ook een prima machine voor de serieuze autoliefhebber.
Wanneer we de auto uiteindelijk even parkeren willen we toch ook even onder de motorkap kijken. De motor ziet er behoorlijk anders uit dan we gewend zijn: in plaats van een smeerboel met allemaal onduidelijke buizen en slangen ligt hier een schoon aluminium blok dat met wat kabels met de rest van de auto verbonden is. En ondanks onze escapade op de A7 zojuist is de motor koud.
Aan de achterkant biedt de kofferbak een ruime aanblik. Deze inhoud doet niet onder voor de bagageruimte in de reguliere variant. Het enige nadeel is dat de achterstoelen niet omlaag kunnen, waardoor het vervoeren van grote en lange objecten wat moeilijk zal worden.
Al met al een bijzonder prettige ervaring. Het is goed om te weten dat elektrische auto’s een werkelijk alternatief vormen voor de verbrandingsmotor. Nu nog zorgen dat er voldoende oplaadpunten (of beter accuverwisselpunten) op de snelweg komen. Maar voor het verkeer wat vanuit de Hanze wordt gegenereerd, voldoet deze auto zeker aan de eisen. Alleen een beetje jammer dat we niet hebben genoteerd hoeveel kilometer we hebben gereden – bij eenkomst was de accu bijna helemaal leeg...
Wat: rondje rijden met een elektrische auto
Wanneer: woensdag, 29 mei 2013
Waar: Rondom Groningen
html5 valid